MILJÖPARTIST – JAVISST – Intervju med Martin Oscarsson

Fotograf: Sanna LindqvistAlbin Strid har intervjuat MP-politikern Martin Oscarsson.

För många är valet av parti en svår och lång process. Men för kommunpolitikern Martin Oscarsson, 28 var Miljöpartiet ett givet val.

– Miljöpartiet låter bra så det gjorde det till ett naturligt val, berättar han.

Under en av årets första varma vårdagar möter jag Martin Oscarsson, som är ordförande i Miljönämnden i Karlstads Kommun. När han gick i årskurs 7 började han sminka sig och använda kjol. Men gliringarna han fick höra brydde han sig inte om.

– Jag ville provocera. Det var intressantatt se folks reaktioner och jag ville se hur starka könsrollerna i samhället egentligen var, berättar han.

Under sin gymnasietid i Trollhättan blev han aktiv i Amnesty, en organisation för mänskliga rättigheter.

– Men där satt man mest tillsammans med äldre personer som skickade arga brev, så det blev för stelt för mig, berättar han.

2002 lämnade han Trollhättan för Karlstad. Det var också då hans politiska karriär började. Då blev han miljöpartist.

Miljöpartiet Värmlands ansikte utåt

Martin har i många år varit väldigt inflytelserik i Miljöpartiet de Gröna i Karlstad & Värmland.

– Jag har alltid varit väldigt arbetsvillig och varit beredd att lägga ner mycket tid. Miljöpartiets grund är att ge yngre personer chansen att växa med sina uppdrag. Fast jag ser mig inte som ung längre, säger han och skrattar.

Martin berättar också att han tror att han framstår som positiv och väldigt engagerad.

– Jag var villig att göra de tråkiga men viktiga uppgifterna, det har nog haft en stor inverkan, säger han.

Det är nog inte helt obekant att i Karlstad samarbetar Miljöpartiet med Alliansen, men på riksnivå så är det en helt annan bild.

– Kommunalt hade Socialdemokraterna och Vänsterpartiet andra prioriteringar än oss och erbjöd inte tillräckligt mycket bra. De borgerliga partierna gav mer positiva saker för vår politik, berättar han. Han berättar också att Miljöpartiet och Alliansen nu har inlett ett samarbete med migrationspolitiken på riksnivå för att Sverigedemokraterna inte ska få något att säga till om.

– På riksnivå satsar Alliansen mindre på miljöfrågor. De står för saker som Miljöpartiet inte kan gå med på. Bygga fler kärnkraftverk och beskatta vindkraft till exempel. Det går emot hela vår ideologi så det kan vi inte gå med på, berättar han.

En framtid utan politik

Men några framtidsplaner inom politiken finns inte, även om han kan ses som en högst lovande politiker.

– Efter valet 2014 hoppas jag att jag kan dra mig tillbaka helt från politiken och börja jobba som förskollärare. Det är det jag är utbildad till. Men först måste jag ersätta mig själv som ungdomsdebattör, alltså någon under 30, avslutar han med ett skratt.

Faktaruta

  • Namn: Martin Oscarsson
  • Ålder: 28
  • Bor: Kronoparken i Karlstad
  • Yrke: Kommunpolitiker
  • Kuriosa: Sångare i bandet ”If Things Exist”