Lättare att kontakta kommunen

Förra veckan deltog Per-Inge på en presskonferens om införandet av e-tjänster för Karlstads kommun. Det handlar bland annat om kommunens Facebook-sida, som har mer än 5.000 ”medlemmar”. Eftersom Facebook nu har över 500 miljoner användare, är det den största sammanslutningen i världen. Ett ypperligt skäl för kommuner att utnyttja kommunikationsfördelarna! Kommunen uppdaterar dagligen om information, pressmeddelande etc samt öppnar för medborgarna att direkt skriva saker riktade till kommunen.

Ytterligare ska det bli möjligt för människor att gå in på Karlstads hemsida och skapa konto på ”Mina Sidor”. Syftet är att man ska enklare kunna välja vilken kommunal information man vill ha samt ansöka dygnet runt om borgerlig vigsel eller parkeringstillstånd. Inom en snar framtid kommer detta att utvidgas och innefatta betydligt fler tjänster.
Detta är precis sådant Miljöpartiet eftersträvar och kämpar för – att utvidga och förbättra demokratin och människors deltagande i vad som sker. Att begära tjänster ska inte heller vara någonting som kan genomföras enbart när den kommunala växeln eller verksamheten är vaken, utan kan göras dygnet runt. Förutsättningarna för kontakt är annorlunda för människor och då måste kommunen följa med och anpassa sig.