Vad är rimligt jäv?

I dagens NWT anklagas Per-Samuel Nisser (Kommunstyrelsens ordförande i Karlstad) för att vara jävig i frågan om vindkraftsplan. Orsaken ska vara att Per-Samuel bor nära en av vindkraftsplatserna, och det tilläggs i artikeln att han är medlem i LRF och hans bror är ordförande i den föreningen. LRF har yttrat sig kring planen och därmed skulle kunna rubba förtroendet för Per-Samuels opartiskhet i ärendet.

Jag tycker inte det är en rimlig nivå för att anse att någon är jävig.

I en kommun kommer du alltid att känna någon eller bo i närheten av något som skulle kunna påverka dig. Om vi sätter jävsribban för högt kommer snart sagt ingen kunna uttala sig om stora planer som vindkraftsplan och översiktsplan. I princip alla berörs ju och väldigt många yttrar sig!

Jag är medlem i Naturskyddsföreningen och Djurens rätt, och stödjer Greenpeace. Borde jag få uttala mig om miljöfrågor överhuvudtaget? Jag har vänner och bekanta i många olika föreningar i Karlstad. Jag är rättviseambassadör och har vänner i fairtrades ledning. Borde jag få ta beslut om fairtrade-frågor? Flera medlemmar i Miljöpartiet håller på med vindkraft – borde ingen i MP få uttala sig om vindkraftsfrågor?

Vem vill ha politiker som inte kan vara med i föreningar, ta intryck av olika åsikter och ha intressanta vänner i olika delar av samhället?

Att anklaga någon för jäv på denna nivå innebär att ta bort fokus från huvudfrågan om vindkraften. Diskussioner om detta borde föras med goda argument från många sidor.

2 thoughts on “Vad är rimligt jäv?

Kommentarer inaktiverade.