En hälsning från en ny medlem!

Här kommer en hälsning från vår nya medlem Carola ”Lola” Bolmstedt! Partiet och Lola fann varandra via twitter och partiprogram och hen har precis börjat gå på möten hos oss. Här skriver hen om hur det är att vara ny i vårt parti, men inte i den ideella världen.

Välkommen Lola!
/Sammankallande Martin Oscarsson

Livet som ny medlem med massa erfarenhet i bagaget

Jag är en person som alltid engagerat mig och de som känner mig blir aldrig förvånade när jag berättar vad som sker i livet. Började redan som tonåring när klasskamrater rösta fram mig som elevskyddsombud på högstadiet och sen ordförande för Örebro Hundungdom där jag var aktiv med familjens hund. När jag blev student drog engagemanget igång rejält då det ena ledde till det andra. Satt i linjeföreningen för lärarutbildningen, kårfullmäktige på KAU, Lärarförbundets studerandekommitté och sen som yrkesverksam aktiv förtroendevald i styrelsen för Lärarförbundet här i Karlstad m.fl. Ja, du märker det har bara rullat på och detta är ett litet urval. Varför det är så? Ja, hemma har vi alltid diskuterat allt och vi barn har uppmanats att utveckla våra resonemang, ha en åsikt och vara aktiv .

Varför engagera sig politiskt då? Jo, för när du har en åsikt, vilket du har fler gånger om dagen är det = politik, det är inget konstigt alls. Det som är nära dig, viktigt för dig och som du bryr dig om är din åsikt kan leda till engagemang i specifik fråga eller inom en politisk organisation, som i mitt fall blev det efter råd från en klok kvinna. Jag tänkte och klurade, det mogna fram och äntligen ledde mina erfarenheter mig till valet att gå med i ett parti och där vara med och bidra med det jag kan. Varför miljöpartiet undrar då du? Ja, valet var enkelt när jag väl började fundera och reflektera över hur jag faktiskt har röstat de senaste valen. Bestämde mig för att lusläsa partiprogrammet och handlingsprogrammet för Karlstad. När det man läser träffar rätt i hjärtat och känslan; detta är så rätt infinner sig är det bara att kapitulera och bli en del av det arbetet. Många frågor är viktiga och för mig är det utbildningspolitiken som hjärtat klappar för. Finns ju olika nivåer på engagemang beroende på livssituation. Vi är ju bra på olika saker och då är det ju ultimat att få möjlighet att anpassa engagemanget och det är helt ok. En möjlighet jag märkt som det ges utrymme för i MP Karlstad.

Alltid kul att börja med nytt engagemang och med tidigare erfarenheter från olika ideella organisationer är det så spännande hur öppet mottagen jag blir som ny medlem i MP Karlstad. Det som fascinerat mest är öppenheten bl a att medlemmar har rätt att vara med och diskutera på alla möten. Så grundläggande demokrati, yttra sin åsikt och bolla diskussionerna fram och tillbaka för att via majoritet komma fram till beslut och riktning. Alla frågorna jag har får svar ansikte mot ansikte, på twitter, på facebook och jag har redan hunnit hänga med på ledningsgruppens möte. Ser fram emot årsmötet i mars för att få träffa andra medlemmar.

Så oavsett om du är medlem i MP Karlstad eller nyfiken på att engagera dig i det du känner är viktigt, hoppas jag du får inspiration och att ditt engagemang möts med öppenhet och välkomnande vart du dig än vänder.

3 thoughts on “En hälsning från en ny medlem!

  1. Hej Lola. Så trevligt. Jag har sett ditt namn flera gånger på Facebook och indrat vem du är. Nu vet jag mera. Tack! Välkommen önskar också Ulla Brodow,

Kommentarer inaktiverade.