Rapport från kongressen

Jag har varit på MP-kongress i Umeå 25-27 maj. Mycket folk, härligt väder, en vacker stad och ett intensivt program. Från MP Karlstad var vi fem personer; Monika Bubholz, Carola Bolmstedt, Martin Oscarsson, Torbjörn Nilsson och jag.

Vi behandlade ett 160-tal motioner och propositioner i massor av ämnen. De flesta kändes viktiga, några undrar man varför de skrevs.

Tre som jag tyckte var viktiga var;

Klimat där vi antog en ambitiös proposition från partistyrelsen om att rädda klimatet med utgångspunkter i bl a rättvisa, jämställdhet skattepolitik, juridik och ekonomi.

Propositionen ”En skola utan vinstsyfte” handlade om bättre villkor för lärare och lärande samt att skolor som drivs i aktiebolagsform ska skriva in i sin bolagsordning att syftet inte är att ge vinst.

En motion som gick igenom handlade om att byta namn på äktenskapsbanken till en sekulär samlevnadsbalk.

En kul grej var att motionen om att ha Internets startår som år noll i en ny tideräkning föll till förmån för att utgå från Jesu födelse. Känns bra…

Ett spännande och hedersamt uppdrag var att jag var rösträknare vid valet till partistyrelse.

Jag är nyinvald i styrelsen för Green forum, vår biståndsorganisation. Vi hade ett seminarium där vi berättade om Global Greens kongress i Dakar. På seminariet hade vi också besök av de afrikanska grönas ordförande. En bra man jag lärt känna lite.

För övrigt präglades kongressen av massor av möten med människor, friska debatter i stora och små frågor, kloka beslut och fantastiskt bra tal av våra språkrör i partiet och Grön ungdom. Jag tolkar kongressen som att man allmänt vill vara en självständig, grön, tredje kraft i svensk politik som inte är i allians med något block.

Nästa år är kongressen i Västerås och ska handla om det nya partiprogrammet. Året därpå blir det en stor uppladdningskongress inför valet och då kommer vi att vara i Göteborg.

/Per-Inge Lidén, språkrör MP Karlstad