Mandarin i skolan

När vi skrev vårt eget handlingsprogram 2009-2010 blev en viktig punkt att prova fler språk i grundskolan. Exempelvis mandarin (kinesiska):

Utbudet av språk i skolan bör därför breddas med språk som t ex mandarin, japanska, portugisiska och arabiska.

I förhandlingarna med de borgerliga partierna inkluderades detta i vårt gemensamma handlingsprogram. Kinesiska är ett av de största språken i världen och därför är det logiskt och lämpligt att det lärs ut redan i grundskolan till de som önskar. Och nu är det verklighet!

Elever i årskurs 8 och 9 får möjlighet att lära sig mandarin, bland annat genom distansstudier via Internet. Samtidigt tar Skolverket fram kurs- och ämnesplaner för mandarin, i syfte att förbättra undervisningen.

3 thoughts on “Mandarin i skolan

  1. Bra att språk i skolan kom upp på bloggen. Att kunna flera språk blir viktigare och viktigare – även elementära kunskaper i flera språk kan vara av stort värde..Om nu bara Skolverket kunde hålla sina pekpinnar borta och låta skolorna själva få utforma studierna. Inte bara Mandarin utan vilket språk som helst borde kunna få studeras i skolan efter de lokala förutsättningarna, t ex med många invandrade från ett visst land på en ort. Något jag är helt säker på är att man med främmande språk som mandarin måste börja i kulturen och införa viktiga kulturella begrepp på det främmande språket.. Överhuvudtaget är kulturförståelse viktigt som bakgrund i språkinlärning, viktigare ju mera olik vårt egen kulturella bakgrund den främmande språkbakgrunder är. Att studera på plats en termin i gymnasiet är naturligtvis att rekommendera. I Kunming finns ett utmärkt svenskkinesiskt studicecenter med the T Café, uppkallat efter Tranströmer som gjorde stor succé därborta.

    Apropå att ligga steget före i våra lokala program, så kan vi nog hitta ett par punkter till där vi
    ligger väl framme i Karlstad.
    HÄLSNINGAR
    ulla

  2. Språk är en viktig instrument !välkomnar jag detta i handlingsprogramet ,gärna med fler språk som vi har bland de flesta invandrar eleverna här i Sverige , som kurdiska ,somaliska,persiska med fler , så kan det öka mölighet till förståelse , kominikation , och integritet åt andra hållet .
    Asso Zand

  3. Precis som ni skriver är det viktigt att fler språk kommer in. Arabiska och somaliska bör väl inbegripas i modersmålsundervisning, men blir viktigare ändå. Dessutom är det otroligt viktigt att alla får utveckla sina modersmål så väl som möjligt, eftersom det gynnar inlärning av alla andra språk.

Kommentarer inaktiverade.