Demokratins grund

Den svenska demokratin är i grunden rätt enkel. Den bygger på att människor träffas, sluter sig samman, bildar föreningar och vill förändra samhället tillsammans. Det är en bultande, vibrerande men rätt skör grund för ett helt samhälles utveckling. Men så viktig.

Igår hade vi medlemsmöte och julfest i Miljöpartiets karlstadsförening. Vi var på Plaza. 42 personer och jag var bland de fem äldsta. Vi åt god vegetarisk julmat och resonerade om två saker, hur vill vi ha det med arenorna Tingvalla is / Tingvalla IP i framtiden och så spånade vi bra idéer inför valet. Vi fick med oss kreativa vinklingar på svåra och komplexa frågor och ett förtroende att arbeta vidare.

Och så sjöng vi, körde en variant av rita-gissa-spring och hade en fejkdebatt mellan mig och min språkrörskollega Maria Frisk för och emot det svenska julbordet. Hon vann förstås.

:-)  Fest och gemenskap är också en del av demokratins grund. Människor lär känna varandra. Det är viktigt. Ska man kunna svettas över svåra beslut och ställningstaganden tillsammans måste vi också kunna ha roligt och vara goda vänner.

En julfest. Några samtal. En förening. En massa drömmar om en grön och hållbar framtid. Så lever den svenska demokratin. I Karlstad. I världen. I dag. Tänk att man får vara med!

/Per-Inge Lidén, språkrör

One thought on “Demokratins grund

  1. Ja, demokrati är viktigt. Olika former men med samma kärna. Att få inflytande över sitt arbete på arbetsplatsen tycker jag är viktigt..Om du per-Inge var bland de fem äldsta, bådar det gott för framtiden. Jag var nog i så fall den äldsta och jag gladdes åt många unga ansikten på festen som jag inte sett förut. Det lovar gott. Jag minns en period när vi satt fem-sex stycken på medlemsmötena och försökte hålla det hela igång.. Idag är det annat ljud i skällan. Bra! Tack för en trevlig fest.

Kommentarer inaktiverade.