Cykelstaden Karlstad

cykel_skare%20023

Jag har aldrig cyklat så mycket som nu när jag bor i Karlstad! Och det finns flera anledningar. I Karlstad finns det bra och tydliga cykelstråk. De vägar jag brukar välja är ganska platta (även om det blåser ordentligt ibland). Dessutom ligger det mesta inom rimliga avstånd.

För att kunna utnyttja cykeln ännu mer i vår vardag så köpte vi i vår familj en enkel, billig cykelvagn för att även kunna göra större inköp med cykeln eller att frakta sopor till återvinningsstationen. Den kommer ofta till insats, senast nu i helgen då vi fraktade hem tre träd från plantskolan.

Jag försöker välja cykeln i första hand när jag reser i staden, men ibland tar det emot. Förutom snö, regn och blåst så finns det hinder som krångliga påfarter, backar (vägen upp till Kronoparken är ganska jobbig!) och otydliga cykelstråk. Att ta sig smidigt med cykel genom centrum är inte lätt då flera korsningar är farliga och bil-, buss-, cykel- och gångtrafikanter möter varandra. Det finns inte heller någon bra cykelväg till järnvägsstationen (och jag drar mig för att parkera cykeln där när jag ska iväg med tåget pga av stöldrisken). E18-bron är inte så lockande att cykla över, speciellt inte med cykelvagnen då jag får ta en stor omväg för att använda påfarten. Och att cykla på Våxnäs är inte roligt då det inte finns så många cykelvägar och det samtidigt är många bilar som rör sig i området. Dessutom är det svårt att hitta när jag ska till nya områden i Karlstad. Kartorna är ofta gjorda för biltrafik…

Det finns förbättringspotential med andra ord, även om utgångsläget är väldigt bra! En ny cykelplan är på gång i Karlstad och jag har hört rykten om att den ska vara bra. Förhoppningsvis kommer det leda till att fler hinder försvinner och att fler väljer att ta cykeln i framtiden.

/Monika Bubholz (ersättare teknik- och fastighetsnämnden)