Vi vill utveckla Vänerns skärgård

Vi vill ha fler båtlinjer i skärgården! Per-Inge berättar mer.

Per-Inge Lidén

Idag har miljöpartiföreningarna i Kristinehamn, Hammarö, Grums och Karlstad gått samman och presenterat ett förslag om att utveckla Vänerns vackra skärgård. Vi vill starta en ny båtlinje under sommaren mellan Skoghall och Borgvik/Liljenäs.  Vi tror också att båten skulle kunna lägga till vid några öar längs vägen, t ex Västra Söön och den vackra ön Gåsen.

Vi har redan en tur som existerar och den går mellan Karlstad/Hammarö och Kristinehamn. Utefter denna linje vill vi bygga ny brygga vid östra Timmerön och genom att lägga till här med båtbussen ge tillgänglighet åt allmänheten till Timmeröarna.

Vi vill göra det möjligt att sommarbåtluffa och ö-hoppa i hela den skärgård som faktiskt är den största sötvattenskärgården i hela EU. Man kan också åka båt åt ena hållet och buss/tåg åt andra.

Vi tror på det här. Det är viktigt att stärka turismen i skärgården. Värmland är bra på turism på land. Vi…

View original post 68 fler ord

One thought on “Vi vill utveckla Vänerns skärgård

  1. Kul som jag har jobbat för detta. I Glafsfjorden o Säffle. Arvika måste få någon form av sjötrafik om slussen i Säffle skall vara kvar i Sjöfartsverket ansvar! Man har försökt att lägga över den i kommunal skötsel inkl farledsprickningen till Arvika. Båtklubbarna gav mig i uppdrag att lyfta frågan i KF, vilket jag gjorde. Jag har ju kört båt i många år som eget förtag (på 80-talet). Nu har jag skaffat en stor båt igen men det är svårt att få lönsamhet på turisttrafiken. För kort säsong. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter. Leif Björnlod 0703-323 323

    Skickat från min iPad

Kommentarer inaktiverade.